torsdag 7 januari 2016

Det här med pauser

Innan 2015 slutade bestämde jag mig för att börja 2016 med en skrivpaus och en läsmånad. Det har väl gått sådär hittills. Vet inte varför det alltid är så att när jag säger att "nu ska jag INTE skriva" så fylls hjärnan med idéer direkt och det går liksom inte att hindra dem från att ta sig ut i fingrarna och ner i ett block, en post-it-lapp, en servett, en anteckning på telefonen, ett fb-meddelande till mig själv eller till min man, en anteckning på datorn ... Ja ni fattar. Orden kommer ändå, oftare än de gjorde innan min lilla "paus". Det är lite som när man säger att "nu ska jag inte äta godis på en vecka" och den veckan äter man mer godis än någonsin bara för att man plötsligt har tusen gånger värre sockersug än vanligt. Jag har skrivsug. Så känns det. Spelar ingen roll att jag försöker skriva på skoluppgifterna och säga att det räcker, eller att jag försöker begrava mig själv i böcker och tv-serier. Skrivlusten är större än någonsin.

Väldigt skumt detta, men samtidigt är det väldigt skönt att känna hur orden trycker på och märka att idéerna bara dyker upp. Kanske lika bra att hålla i dem ett tag till, så kanske det dyker upp en idé till nästa storsäljare i huvudet... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar